"NY" IT leverandør i 2025!

 - gammel kending vender tilbage!

KONTORET ER LUKKET 9/12-24 PGA INTERNT KURSUS I DET NYE PROGRAM!

I disse dage modtager alle forbrugere en besked i enten mail boks eller postkasse omkring skift af IT leverandør. Hvorfor får I det? 


Skiftet af IT leverandør får betydning for dig bl.a. pga. dine regningskopier! Vi er forpligtet til at informere om ting, der kan få betydning for dig - ikke dermed sagt at det nødvendigvis gør det. Det er meget forskelligt, hvor meget og hvor lidt man bruger vores forskellige tilbud. Så ikke alt i skrivelsen er måske relevant for dig-  men delen om regningskopier er relevant for ALLE! Så det er vigtigt at du læser brevet grundigt og sætter dig ind i de ting, der får betydning for dig!

 

Lad os starte med at slå fast - alle kommer fortsat til at få deres varme, som man plejer og man kommer også fortsat til at betale den automatisk via sin Betalingsservice aftale eller få et FI kort, hvis det er det, man har gjort indtil nu. Det ændrer sig ikke. 

 

Alle forbrugere er automatisk tilmeldt i vores forbrugersystem for, det er det system, der gør, at vi kan afregne jeres varmeforbrug. Og det er selve det system, der nu kommer til at hedde FOF og komme fra en anden leverandør.


Hvis man i dag skal se sin faktura - altså selve bilaget f.eks. hvis man skal søge varmehjælp og skal bruge en kopi af sine årsopgørelser, så skal man selv hente dem i den internetportal, der hedder Min Forsyning. Men da vi skifter udbyder/program, lukker den portal ned den 31/1-25 og der kommer en anden, der hører til det nye program. Det betyder, at man selv INDEN den dato, skal sørge for at hente sin faktura kopi af f.eks. årsopgørelsen. For efterfølgende kan man ikke få den vist, fordi vi skifter over til et andet program og det nye program kan ikke vise, hvad der er lavet i det gamle program. Men man kan først hente en kopi af årsopgørelsen for 2024 efter den 15/1-2025. For før er årsopgørelsen ikke sendt ud. Men man kan så småt begynde at hente for tidligere år. 

 

I forhold til E-Boks, så vil man i det nye system kunne tilmelde, at man får en kopi af sin faktura i E-Boks, ligesom man kan få f.eks. post fra det offentlige. Men i modsætning til det offentlige, så må og kan vi ikke tilmelde folk automatisk. Så der skal man selv ind i E-boks portalen og tilmelde sig, hvis man ønsker fakturakopier den vej, men altså først når det nye system kommer! Det er desværre ikke noget vi kan hjælpe med, da det er helt personlige oplysninger, der står i E-boks og man skal bruge sit Mit ID. Det er helt frivilligt, om man vil gøre brug af Eboks fakturakopi - og det er også først noget man kan tilmelde sig i slutningen af Januar 2025!

 

I forhold til e-mail faktura, så er der nogle forbrugere, der indtil nu har fået en besked på e-mail, hver gang vi har sendt dem en ny faktura. Det får man IKKE mere - og det frafalder allerede i november i år! Men har man ikke været tilmeldt det - kan man se bort fra den del af brevet.

 

Det meste af det der står i brevet, sker først efter nytår - altså i ultimo januar 2025. Så før kan man ikke tilmelde sig de forskellige nye ting. Men da vi stopper e-mail faktura allerede 1/11-24, er vi nødt til at sende informationen ud nu. Derudover kan man allerede nu med fordel klikke sig ind i Min Forsyning og begynde at udskrive /gemme kopierne af sine gamle årsafregninger for de sidste 3-5 år. MEN HUSK AT DU ENDNU IKKE KAN UDSKRIVE DEN FOR 2024 - DEN ER FØRST KLAR OMKRING 15. JANUAR 2025!





Vær opmærksom på, at vi fra næste år indfører gebyr på forsendelser til dem, der endnu ikke har givet os deres email adresse. Man vil blive pålagt gebyret, hver gang vi bliver nødt til at aflevere en vigtig skrivelse direkte til postkassen fremfor via email! 


Jf. de nye leveringsbestemmelser der trådte i kraft aug. 2023, skal ALLE forbrugere være tilmeldt med en email adresse, medmindre man er fritaget fra elektronisk post. Det blev indført som følge af EU's krav om informering omkring varmeforbrug, men også som en vigtig del i at spare - både økonomisk men også miljømæssigt, så vi ikke printer en masse unødvendigt papir. 


Desværre er der stadig over 600 forbrugssteder, der endnu ikke har tilmeldt sig med en email adresse! Det koster ekstra ressourcer, hver gang vi skal håndtere alle de forbrugere manuelt, samt pålægger værket en økonomisk byrde, som jo betales af fællesskabet. Det mener vi ikke er rimeligt overfor alle de forbrugere, der har tilmeldt deres email adresse. Derfor indføres der nu et administrationsgebyr på 50 kr. pr. håndtering af vigtige skrivelser fra værket. Beløbet bliver pålignet ens rater, så de betales løbende eller ifm. årsopgørelsen. 


Alle de berørte forbrugere er blevet informeret om dette tiltag sammen med den informationsskrivelse, de lige har modtaget.